Saturday, November 24, 2018

Potential Deal With Mexico Could Impact Thousands Of Migrants Stalled In...



 NYT. MEXICO CITY — Leaders of the incoming Mexican government are in talks with American officials to allow migrants applying for asylum in the United States to remain in Mexico while they await a decision — a drastic overhaul of current policy that President Trump suggested Saturday night was as good as a done deal.
While Mexican officials said no decision has been made, leaders of the incoming government are under immense pressure to deal with thousands of migrants lined up along the border between the two countries. The top officials of the incoming administration plan to meet as early as Sunday to discuss the proposal, according to the new foreign minister, Marcelo Ebrard, who will take office on Dec. 1.
Update.
Ciudad de México. Olga Sánchez Cordero, futura secretaria de Gobernación, desmintió que exista un acuerdo entre el futuro gobierno de México y el de Estados Unidos para exigir a los solicitantes de asilo que esperen en México mientras se procesan sus casos en los tribunales de aquel país, como reportó el diario The Washington Post.
“El futuro gobierno no considera en sus planes que México asuma la condición de tercer país seguro para la atención de los migrantes centroamericanos o de otros países que se encuentran en territorio de México, o para los que lo hagan en un futuro”, señaló en un comunicado.
\
Dijo que para el equipo de transición lo más importante en el tema de las caravanas de migrantes centroamericanas que han ingresado a México es la protección de sus derechos humanos y el auxilio para asegurarles condiciones para su alimentación, salud y alojamiento.
Sostuvo que mantienen comunicación constante con las autoridades mexicanas federales y locales en las que rechace la responsabilidad de prestar ayuda humanitaria a los migrantes y definir su situación migratoria.

La Jornada, D.F. 

No comments: